Vi fikk en forespørsel fra en mamma om vi kunne gi henne noen tips til hvordan hun kunne få satt igang de fem barna sine som er i alderen 2-15 år med å hjelpe til med husarbeidet. Det er jo ikke moren som skal gjøre alt!
Husarbeidet er et familieanliggende, og her er våre tips til å få satt igang. De kan være nyttige for andre også som trenger inspirasjon og tips til å få igang barna med til å bidra hjemme.

Husarbeid er et familieanliggende. Alle må hjelpe til å dra lasset.

Husarbeid er et familieanliggende. Alle må hjelpe til å dra lasset.

  1. Gi barna konkrete oppgaver som ikke er for krevende, men som er realistiske.
    Eksempler: vaske kjøkkenskapfrontene, vaske dørene,
    Enkle oppgaver som ikke tar for mye tid eller krever noe særlig «intelligens» (av mangel på et bedre ord.)
  2. Snakk med barna og fortell dem at fordelingen er veldig skjev og at du gjør altfor mye. Fortell dem at du har stor tro på at barna klarer det meste akkurat som deg, og at alle bidrar til rot og at alle dermed må bidra til å få det ryddig, rent og hyggelig.
  3. Fordeling av oppgaver: Lag deg en liste over alle oppgaver som gjøres i løpet av en uke ( for å begynne der).
    Skriv navnet på den personen som pr. nå gjør disse oppgavene. Vis den til barna. Hvis det er stort sett mamma sitt navn på alle oppgavene, forteller du dem at nå blir det litt forandringer.
  4. Vis barna den samme listen men uten noen navn bak oppgavene, og be barna sette sitt navn bak de oppgavene som de tror de klarer/vil gjøre.
  5. Ikke gap over for mye sånn at det virker uoverkommelig før dere har startet.
  6. Du bestemmer et tidspunkt når oppgaven skal utføres. Hvis de skal få velge for mye selv, er det fort gjort at det sklir ut. Prøv deg frem her. Man kan si f.eks. « Jeg tenkte at det vil passe at du gjør oppgavene dine kl 17, høres ikke det fint ut?» Hvis hun sier «Ja», er det jo greit, Hvis hun sier «kl 20 er bedre», ja så kan man være såpass fleksibel at man sier «20». Det viktigste er at de får en forventning over seg om og når de skal gjøre noe.
  7. Oppgaver kan være knyttet til middag. Som å ta av bordet, sette i gang oppvaskmaskinen, tømme oppvaskmaskinen, tørke av bordet. Sånne småting som er konkrete og som man ser når man er ferdig med.
  8. Husk å takke konkret for det barna gjør. «Takk for at du tørket av bordet».
  9. De minste barna er lette å få til å hjelpe til. La dem hjelpe deg med alt du gjør, som å lage middag. Eller vaske med en klut, putte ting inn i et skap, putte klær i vaskemaskinen. Husk å si takk!
  10. Ikke forvent for mye, men heller ikke for lite.
  11. Mange måter å tydeliggjøre hvor mye bedre det blir i huset når alle bidrar:Tegn en enkel planløsning av huset, leiligheten og heng opp. Ha en rød tusj. Hver og en som gjør en oppgave kan tegn et lite hjerte i det rommet der de «la igjen litt innsats/kjærlighet for familiens harmoni og lykke».Slik kan alle se at det er det som skjer: Det blir ikke bare fint, men hyggelig i hjemmet. Hjemmet fylles med kjærlighet når alle bidrar.

Følg Kaos til Kos på facebook for mange gode tips og ideer til organisering og rengjøring for hele familien!

 

Lykke til med husarbeidet! Husk at det ikke vil gå av seg selv, kanskje ikke på veldig lenge. Vennlige påminnelser vil være nødvendig mange ganger :)

Hilsen Linda og Katinka!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*
Website