VekkerklokkeF

Det beste du kan gjøre om morgenen er å pusse skoene dine om kvelden.

Med barn så er ofte morgenen litt uforutsigbar og kaotisk og det kan dukke opp flere utfordringer som får tiden til å gå altfor fort. Her følger noen av våre tips for å redusere stress om morgenen:

–          Pakke sekk og gymtøy dagen før. En liste på kjøleskapet med oversikt over hvilke dager det er gym og tur slik at man alltid vet. Sjekk lista før butikkene stenger så du slipper å stå i kø utenfor Kiwi klokka 7 om morgenen for å kjøpe grillpølse. (Lurt å alltid ha en pakke grillpølser i fryseren!)

–          Legge frem klær og ha sko på plass kvelden før (det kan jo være de ligger ved trampolina og blir liggende over natta i regnet). Det er vanvittig mye tid å spare på å finne frem klær dagen før. For tenk om yndlingsgenseren er til vask og det er bare akkurat DEN som funker i morgen. Da er det viktig å få hengt den opp og ha den klar til i morgen. Eller finne en fullgod erstatning som ikke får 6-åringen til å klikke i vinkel rett før du skal dra (eller 14-åringen for den saks skyld).

–          ALLE kan ha en vekkeklokke hver! Da er de kanskje halvvåkne når du går rundt for å få dem opp. De får et forvarsel om at nå skal dagen starte. Alle trenger å drunte litt, de færreste står opp med en eneste gang man blir vekket.

–       Ha et lager med hårstrikker og spenner så det ikke blir tomt når det virkelig er hårkrise på gang). Vit hvor du har børster.

–          Forutsigbarhet. Kjapp og sunn frokost. Frokostblandinger er kjapt og sunt om morgenen. På kvelden kan du sette frem skåler, skjeer og frokostblanding slik at de bare trenger å ta frem melken for å få spist frokost morgenen etter. Hvis du har det som fast frokost, slipper du alt maset om tre forskjellige frokoster hver morgen. Faste rutiner er veldig tidsbesparende.

–          Ha matbokser klar kvelden før. Eller ha en rull ziplock-poser i brødposeskuffen så har du alltid matboks klar i fall det ikke skulle være mulig å oppdrive matbokser om morgenen.

–          Lag alt/evt. noe kvelden før.

–          Trenger de kakao til tur, så ha pulver kakao klart i skapet. Med vannkoker og pulver er det kjapt gjort å sende med poden kakao til utedagen dersom du skulle ha glemt det og du ikke har nok melk eller tid til å koke opp kakao om morgenen.

–          Bak pizzasnurrer og frys ned, er det krise en dag, send det med og den er tint og klar til lunchtid.

–          Noen liker rett og slett ikke noe av pålegget du smører på. Som lærer er erfaringen at det stadig er barn som har med seg matpakker de ikke liker. Noen (sannsynligvis de fleste) barn er fullt kapabel å smøre matpakka si selv, for da får de akkurat det de vil på brødskiva. (Pst! Lurt å ikke ha Nugatti som alternativ, da taper de fleste andre pålegg. Nugatti kan være helgepålegg/kosepålegg)

–          Ha det ryddig i gangen, alt går fortere om du slipper å snuble over ting. Ha en fast krok i gangen til ryggsekkene.

Beregn god tid. Vi skulle et sted hver uke til en bestemt tid og kom alltid for sent. Vi trodde vi beregnet god tid. Men vi fant ut at hvis vi bestemte oss for å dra for tidlig, ca 15 min, så kom vi på tiden. Det tar nemlig tid å komme fra gangen ut i bilen med alt og alle. MYE lenger tid enn det du tror!

For oppdateringer og flere gode tips, følg oss på Facebook!

2 thoughts on “Tips til mindre stress om morgenen!

  1. “Vit hvor du har børster”

    -Før, da jeg “bare” hadde to gutter, ville jeg nok kanskje smilt litt av akkurat dette punktet på lista. Men nå, tre jenter senere (hvorav to har hår til rumpa og tredje er på god vei), kan jeg ikke annet enn å nikke bifallende 😀

    Og så synes jeg ideen om en vekkerklokke til hver var superlur! At man ikke hadde tenkt på det før, da!

    • Hehe, hårbørster har en tendens til å havne forskjellige steder og det er så stressende om morgenen! Vekkerklokke er supert ja :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*
Website