Hvor mange ganger har du ikke bedt ungene om å rydde, de kikker inn på rommet og kommer tilbake. – Men mamma, hva skal jeg gjøre, da?!?

Du forklarer: skittentøy i skittentøyskurv, bøker i bokhylla etc. Allikevel kommer spørsmålet igjen. Og igjen. OG IGJEN! – Men mamma, hva skal jeg GJØRE da!?

Følg oss gjerne på Facebook!

Barn trenger klare og tydelige beskjeder og retningslinjer. Derfor fant vi ut at vi skulle lage en oppskrift på hva og hvordan de skulle rydde for å slippe all denne konstante forvirringen og gjentagelsen hver gang. Det går nå mye lettere når de skal rydde rommet eller andre rom i huset når de har en bruksanvisning!

oppgaver 1 ny

Det er enkelte ting man skulle tro ikke var nødvendig å skrive i detalj, men det må man altså. Du kan f.eks. henge opp en bruksanvisning i hvert rom som du synes trenger en bruksanvisning. De må ikke nødvendigvis henge synlig, men kanskje på innsiden av en skapdør eller et annet diskret sted. Denne konstante påminnelsen vil etterhvert hjelpe de minste barna til å få inn en effektiv måte å rydde på.

En slik liste fungerer også som en slags sjekkliste. Man vet når man er ferdig. Når man har gått igjennom alle punktene , er man ferdig, enkelt og greit.

Det er ikke så enkelt for småbarn å se når de er ferdig med å rydde. Det er heller ikke så lett å vite hvor man skal begynne. Noen ganger kan rommet deres ha blitt så rotete at det er nødvendig med litt hjelp til å få satt i gang. Etter vår mening er det ikke et nederlag å måtte hjelpe til med oppgaven deres av og til. Det burde være rom for at de kan bli forvirret når det gjelder rydding. De ser ikke alltid poenget med å rydde heller. Det går selvfølgelig mye fortere å gjøre hele jobben selv, men det er også viktig at barnet ikke slipper unna. Da kan man heller hjelpe dem i oppgaven sin og gi dem masse ros for innsatsen. Man kan også ta i bruk morsomme metoder for å få bukt med kaoset, se ryddeleker.

Oppgaver
Av og til kan det også hende at de små håpefulle ønsker å overraske foreldrene med å ha ryddet huset, eller bare et rom (Ja, det har faktsik skjedd!). Da kan det være nyttig for dem å ha en liste å gå etter.
En slik liste er målbar og det er derfor lett for hvem som helst å vurdere om jobben er gjort eller ikke.
En slik liste kan også avanseres og deles opp i “daglig oppfølging” og “ukentlig oppfølging”. Det er kanskje ikke nødvendig å vaske gulvet i soverommet hver eneste dag. Daglig oppfølging bør ikke ta så lang tid, 10 minutter burde holde. Om man gjør daglig oppfølging (rydde opp leker, fjerne klær etc.), blir det også lettere å ta den ukentlige oppfølgingen (Støvsuge, vaske gulv, skifte på senger etc).

Lykke til videre med ryddingen!

Katinka og Linda

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*
Website